سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۴:۴۰:۳۴

پایش صخره‌ای سواحل عمان آغاز شد

باشگاه خبری فراساحل: پایش صخره‌ای در مناطق جزر و مد ساحلی استان سیستان و بلوچستان با هدف بررسی تنوع‌زیستی این صخره‌ها از سواحل شرقی دریای عمان آغاز شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت مانا، رئیس محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: پایش صخره‌ای در مناطق حد بالا، پایین و میان جزر و مدی در طول سواحل استان آغاز شده است. به گفته محمد رضا علی مرادی این پایش صخره‌ای از شرقی‌ترین سواحل استان در گواتر آغاز شده و تا سواحل غربی استان ادامه خواهد یافت. وی خاطرنشان کرد: این پایش با هدف بررسی تنوع‌زیستی روی صخره‌های ساحلی چابهار شروع شده است. رئیس محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تنوع زیستی صخره‌ای در طول سواحل استان سیستان و بلوچستان بسیار غنی‌تر از تنوع‌زیستی در سواحل است.


وی ادامه داد: به طوری که چراگاه بسیاری از لاک‌پشت‌های سبز روی صخره‌های ساحلی است؛ چرا که صخره‌ها منابع غنی از انواع جلبک‌ها را که خوراک اصلی لاک‌پشت‌ها هستند در خود جای داده‌اند. رئیس اداره محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان اذعان داشت: پایش صخره‌ای توسط کارشناسان دانشگاه آزاد اسلامی چابهار و با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست استان در حال انجام است. به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، پایش صخره‌ای در مناطق جزر و مدی سواحل استان تا نیمه سال آینده ادامه خواهد داشت. وی یادآور شد: پایش صخره‌ای در مناطق جزر و مدی سواحل استان سیستان و بلوچستان از اوایل دی ماه امسال آغاز شده است.


علی مرادی در ادامه سخنان خود یادآور شد: پیش از این پایش لاک پشت‌های سبز نیز با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی چابهار در طول سواحل استان انجام شده بود. رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین حضور لاک پشت سبز برای تغذیه یا تخمگذاری در سواحل شنی و ماسه‌ای شرق چابهار ازجمله مناطق کچو، لیپار، بریس، گواتر و سواحل غربی بندر کنارک شامل تنگ و پزم در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مهر، آبان و اسفند است. وی با تاکید بر اینکه لاک پشت سبز گونه‌ای از لاک پشت‌های دریایی محسوب می‌شود که به شدت درمعرض خطر انقراض قرار گرفته است، اظهار داشت: در راستای حفاظت از این گونه با ارزش طرح حفاظت از آن هر ساله اجرا می‌شود. علی مرادی تصریح کرد: تمام پنج گونه لاک پشت از جمله سبز، نوک عقابی، پشت چرمی، زیتونی و پشت سرخ که همگی در معرض انقراض قرار دارند در مسیر دریای عمان به خلیج‌فارس مشاهده می‌شوند اما فقط گونه سبز برای تخم گذاری به سواحل سیستان و بلوچستان وارد می‌شود.



  کد خبر : 329
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :